Thursday 29 January 2009

HIDUP SUSAH...MATI PUN SUSAH



















BAHAYA SAMADA HIDUP ATAU MATI

Ekoran kematian suspek jenayah A.Kugan dalam tahanan Polis..... telah mencetuskan sentimen dan emosi yang di eksploit oleh banyak pihak terutama oleh parti politik ` desperado'.

Maka muncullah hero dan kononnya wira yang membela dan menunjukan prihatin tak bertempat bagi meraih perhatian dan populariti. Antaranya ialah dua orang pemimpin parti dalam BN dan terakhirnya Presiden yang terpinggir dan ditolak oleh ahli dan kaumnya sendiri.

Yang menghairankan ialah..... kenapa tiba-tiba pemimpin-pemimpin ini beria-ia seperti mengambil berat dan membela mangsa yang di kehendaki Polis ini.... malah ianya merbahaya kepada orang awam ekoran kegiatan jenayah yang serius ....malah boleh menyebabkan pembunuhan yang lebih trajis keatas mangsa dan orang awam lain yang tidak berdosa akibat perbuatan jenayah yang di lakukannya selama ini.

Janganlah bertindak melulu seperti ini..... undang-undang tetap mengatasi semua (seperti kata Menteri Dalam Negeri)......kes dan jenayah tidak patut dijadikan isu perkauman kerana undang-undang atau jenayah tidak mengira kaum atau sesiapa.

Apakah pemimpin ini sudah lupa hakikat bahawa undang-undang perlu ditegakkan...apatah lagi bagi membendung jenayah dan manusia ganas dan yang tidak menghormati undang-undang dan ketenteraman awam sepatutnya lebih di beri keutamaan...... Jangan jadi badut yang boleh berubah wajah dan watak semata-mata kerana kepentingan peribadi atau politik.

Sandiwara HINDRAF cukup memberikan pengajaran kepada kita....daripada tuntutan dan saman terhadap British.... telah berubah menjadi sengketa dan mainan politik sehingga mengeruhkan hubungan dan keharmonian kaum di negara ini...... Masyarakat minoriti tiba-tiba menjadi terlalu berani, angkuh dan sombong sehingga tidak lagi menghormati undang-undang....... malah ianya hampir-hampir menghancurkan rukun dan ikatan yang dibina sejak merdeka di bumi bertuah ini.

Perlulah di ingat, negara ini dihuni pelbagai kaum dan kontrak sosial yang menjadi asas Perlembagaan yang dipersetujui sejak sekian lama.... jangan diusik atau di permainkan.... kerana akibatnya amat pedih dan dahsyat..... Sengketa kecil jika ditangani secara emosional serta melulu akan membenihkan suasana keruh yang boleh mengharu-birukan ketenteraman dan perpaduan yang menjadi senjata keramat di negara ini untuk sekian lamanya.

Pak Pelandok merakamkan tahniah kepada pihak Polis yang sentiasa berkhidmat dengan tulus ikhlas bagi memastikan keamanan dan ketenteraman rakyat dan negara terus terpelihara........malah bukan sedikit anggota Polis yang menjadi mangsa....tercedera dan terkorban ekoran tindakan ganas penjenayah dan golongan yang tidak menghormati undang-undang selama ini. Siapakah yang mengambil berat terhadap nasib dan kesusahan mereka dan keluarga yang berkorban demi kesejahteraan kita ini......berapa ramaikah pemimpin yang benar-benar pantas membela dan menghulurkan bantuan terhadap mereka ini......Teruskan khidmat baktimu tanpa sebarang prejudis.....atau pilih kasih demi bumi bertuah ini.

Takziah juga kepada keluarga A Kuhan....... semoga tabah menghadapi dugaan.

2 comments:

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

mereka ni dulunya penyokong tegar BN. di mana silapnya jadi begini sampai penjenayah pun diangkat jadi macam "nabi" mereka.....

Bicara Luncai said...

Syabas Pak pelandok kerana berjaya menulis kisah yang menyayat hati....di mana kanak-kanak tidak berdosa dianayai pemerintah gila.

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah
Peta bertarikh 1730 ini menunjukkan Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails