Wednesday 12 May 2010

BETULKAH MELAYU



BUKAN BEGITU JATI DIRI MELAYU

Kemelut mengingkari perintah DYMM Sultan Selangor......yang menegah masjid dan surau dijadikan flatform politik.......dengan sanggahan oleh Nik Aziz.........kini terus diputar belit dan di sokong kuat oleh hulubalang besar pembangkang Zaid Ibrahim.

Surong-tarik ini berterusan apabila maha garpu Khalid Ibrahim dan Anwar Ibrahim turut gatal mulut nak tunjuk serba tahu...mengeluarkan kenyataan mempertahankan hulubalang cedera di medan Hulu Selangor itu...

Walaupun pelbagai pihak dan Ngo's telah meluahkan pandangan dan desakan mereka...........mengherdik dan mengecam sang peguam yang masih bersedih dengan kekalahannya itu.......namun dengan lebih biadap manusia ini......tetap keras mempertahankan fahaman salahnya. Dengan penuh nada sombong...angkuh dan lagak serba tahunya........ia tetap mempertahankan kenyataanya sebagai tidak salah.....dan tidak akan memohon maaf kepada istana Selangor.

Maka.......seantaro dunia melihat......petapa seorang Melayu sudah hilang hormat......setia dan kasihnya kepada Sultannya sendiri........dunia juga sedang melihat bagaimana perjanjian Demang Lebar Daun dengan Wan Empuk Wan Malini sedang di koyak rabakan. Biarpun kita bukan dari Selangor.........mempertikaikan dan mempersendakan titah Sultan Selangor.......samalah juga kita mempertikai dan mempermainkan kedudukan Sultan di negeri lain seperti Kelantan....Kedah......Perak dan negeri beraja yang lain.

Maka adap.....susila......sopan-santun Melayu yang terpelihara dan tersemai ribuan tahun dengan mengutamakan Sultan sebagai payung......penghormatan dan lambang ketamadunan dan jati diri bangsa sedang di kotak-katikkan oleh bangsa sendiri. Perbuatan buruk ini sedang dinilai dan di teladani oleh generasi muda yang semakin jauh dari sejarah dan warisan pusaka bangsa ini.

Malah orang lain.......di dalam dan luar negara sedang ketawa......bertepuk tangan dan terus meniupkan lagi bara.....agar terus marak menjadi api membakar segala apa yang ada........biar Melayu hilang segala-galanya........biar padan muka......biar Melayu menjadi bangsa peminta-minta dan bangsa tak punya identiti dan jati diri.

Maka berbanggalah orang-orang seperti ini........walaupun mereka di puji dan di beri semangat.......sebenarnya itu semua adalah racun untuk membunuh bangsa sendiri........adalah senjata untuk menikam bangsa sendiri. Sedarlah bangsa ku.......jangan terlalu angkuh......sombong dan bongkak dengan apa yang di miliki hari ini. Orang-orang sebeginikah yang mahu kita jadikan pemimpin dan ikutan......golongan sebeginikah yang mahu kita letakan amanah dan kepercayaan.

Pesan Hang Tuah....Takkan Melayu hilang Di Dunia......tetapi berapa ramai kelompok Melayu di dunia hari ini yang hanya tinggal nama Melayu.........sedangkan identiti.......jatidiri....... budaya dan adap susilanya sudah lenyap dan terhapus. Ingatlah dan renungkanlah bersama...........     

No comments:

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah
Peta bertarikh 1730 ini menunjukkan Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails