Tuesday 26 October 2010

BN HEBAT DI GALAS DAN BATU SAPI

GELANGGANG GALAS DAN BATU SAPI DIBUKA

Bermulalah kempen Pilihanraya Kecil DUN Galas (Kelantan) dan Parlimen Batu Sapi (Sabah) apabila proses penamaan calon selesai hari ini. Galas akan menyaksikan pertembungan dua penjuru antara BN (UMNO) dan PAS.....manakala di Batu Sapi menyaksikan pertarungan tiga penjuru antara BN (PBS), SAPP dan PKR.

Bermula perarakan calon dan penyokong masing-masing beserta bendera dan sepanduk yang menambahkan warna-warni di kedua-dua kawasan yang agak sunyi sebelum ini.......ternyata dari suasana dan semangat penyokong terutama di Galas lebih memihak kepada BN.

Kebanyakan penyokong PAS terdiri dari org luar yg tak tahu hujung pangkal tentang sentimen...isu dan budaya setempat....di mana cuaca dan deru angin yang bertiup ketika ini lebih cenderung kepada BN. Dari bisik-bisik sesama penyokong PAS mereka sudah tidak berapa yakin untuk memenangi kerusi ini...ekoran kredibiliti dan rekod calon PAS yang kurang menyenangkan dan tidak langsung menampakan keyakinan untuk benar-benar betarung dengan BN.

Keadaan setempat yg agak ke hulu.......dengan suasana kehidupan yang sederhana dan serba kesempitan......rata-rata pengundi (termasuklah penyokong PAS) tetap dambakan pembangunan dan kehidupan yang lebih selesa...baik dan sempurna. Ini menyebabkan luahan rasa hati mereka merasakan UMNO sahaja yang mampu dan berupaya untuk mengotakan janji seperti apa yang sudah dilaksanakan selama ini dengan kemudahan asas...infrastruktur dan pembangunan untuk rakyat di Galas dan Gua Musang.

Malah rata-rata begitu optimis dan yakin sekali dengan kepimpinan Tengku Razalieh dan Perdana Menteri yang tidak pernah melupakan rakyat umum malah sentiasa mengutamakan rakyat dalam era pentadbiran sekarang.

Sebahagian besar pengundi yang ditemui turut kesal dengan cara PAS Kelantan memerintah......kerana mereka lebih mementi9ngkan kroni dan tembolok masing-masing dengan membiarkan masalah rakyat begitu sahaja sehingga merebak menjadi semakin parah......contoh yang mereka sebut ialah masalah air bersih......pencemaran sungai........pengondolan hutan........pencerobohan tanah orang asli..........tiada bantuan kepada rakyat  miskin dan bantuan rumah PPR. Sebaliknya PAS lebih ghairah dan gah dengan ceramah yang berapi-api ibarat ayam jantan yang berkokok siang semata-mata.   

Ceramah dan isu PAS beserta kuncu PR nya tetap isu basi dan biasa seperti hukum hudud......aurat......rasuah.......maksiat.........yang mana isu-ius seperti itu sudah muak didengar oleh para pengundi di kampong terutama di Galas. Sebaliknya kata mereka.......betulkah puak PAS terutama pemimpinnya tak terlibat langsung dengan isu yang mereka cuba pasakan ke fikiran umum itu......adakah keluarga.......anak dan isteri mereka malah kehidupan mereka sendiri benar-benar bersih dari isu yg sedang mereka halakan kepada BN dan UMNO selama ini.

Jika benar begitu sudah pasti Galas dan kelantan umumnya akan lebih maju dan hebat.....masalah air tidak akan berlarutan.......pencabulan dan pencerobohan tanah dan hutan tak akan berlaku.......maksiat dan gejala sosial.........penagihan dadah.........jenayah tidak wujud sama sekali di Kelantan.

Janganlah jadi cakap tak serupa bikin.........janganlah di sandarkan kepada agama demi mencapai tujuan politik.......janganlah terlalu lama memperbodohkan pengundi terutama yang tinggal di kampong-kampong. Mereka sudah sedar dengan perubahan dan perkembangan sekeliling. Apa yang berlaku di Gua Musang jelas dapat di lihat......jasa dan usaha BN mereka puji dan hargai......tidak satu apa pun yang PAS laksanakan untuk rakyat di Galas ini......sehingga masjid dan suraupun begitu usang dan seperti tidak terbela langsung.

Para Pengundi Galas seperti berjanji pada Pak Pelandok mereka akan melakukan perubahan.....perubahan demi kehidupan yang lebih baik.....demi kesempurnaan untuk beribadah....demi masa depan anak dan cucu yang lebih terjamin.

Maka Pak Pelandok dalam terharu ...bersalaman dengan mereka walaupun lebih bersemangat sebelum meminta izin untuk beredar......dan berazam akan menemui mereka lagi selepas 4 November ini dengan kemenangan hebat kepada UMNO dan BN.  

No comments:

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah
Peta bertarikh 1730 ini menunjukkan Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails