Tuesday 19 October 2010

BULAN NAIK - CAJ PUN NAIK


KUTIPAN SAMPAH KENA BAYAR DI KEDAH

Hebat bukan main Kerajaan PAS di Kedah......mereka mendakwa sumber pendapatan dan ekonomi negeri meningkat.......pelabur asing semakin ramai datang ke Kedah. Modal asing semakin banyak melabur di DI Kedah terutama di Kulim Hi-Tech......... peluang pekerjaan semakin banyak......hasil dan cukai dari pembalakan dan perniagaan semakin meningkat.

Hebat Kerajaan PAS Kedah........mereka lebih hebat dari Kerajaan BN dahulu......mereka lebih arif dalam menjana ekonomi dan meningkatkan taraf hidup rakyat Kedah.

Itu......hanyalah dakwa dan cakap PAS......mereka mencanang dan menyebarkan berita indah ini dimana-mana.....waima di pentas ceramah......dalam tazkirah maqrib malah semasa khutbah Jumaat sekalipun.

Tup.....tup......SADA (Syarikat Air Kedah) mengumumkan kenaikan kadar caj penggunaan air. Bukan sedikit...tapi lebih 20% rakyat Kedah kena bayar mulai Oktober ini. Maka sebak dan pilulah Pak Long dan Mak Long yang tinggal di pendalaman dan di ulu kampong......sudahlah hidup sekadar kais pagi makan pagi.......mana lagi nak sara anak-anak yang berderet....dengan belanja makan...pakai dan sekolah yg serba tinggi dan membebankan. Maka kenaikan dan caj terbaru ini amat membebankan lagi penghidupan mereka.

Maka dalam terpinga-pinga bersama sendu itu....tertanya-tanya lah Pak Long dan Mak Long ini.....betulkah Kerajaan PAS sanggup berbuat begitu.....benarkah Kerajaan yang mendakwa Pejuang Islam bersikap keras dan menekan seperti ini.....di mana janji dan ikrar mereka sebelum ini untuk membantu.....menolong dan meringankan kesusahan rakyat.

Dengan mengeleng-geleng kepala tanda kesal dan sedih.....mereka mengucapkan.......itulah politik PAS.....cakap tak serupa bikin.......sebelum berkuasa.....bukan main manisnya tutur kata.....tapi pabila dan bertahta........akulah raja yang berkuasa.

Dan selepas ini sampah sarap yang semakin hari semakin menimbun.......yang semakin maung busuknya dengan dengung lalat dan langau......dah tak mampu lagi untuk dikutip agensi Kerajaan PAS............akan memberikan ilham dan sumber ekonomi baru kepada kerajaan PAS Kedah.......perkhidmatan mengutip sampah akan di kenakan bayaran dan caj.......semakin banyak individu atau sesiapa sahaja yg membuang sampah....maka semakin banyaklah caj yang kena di bayar.

Sudah pasti alasan dan propaganda mereka.....akan sama seperti alasan semasa menaikan caj air dahulu.......kerajaan tidak mampu lagi menampung kos yang tinggi akibat dasar Kerajaan Pusat yang tidak membantu......dan ianya sebagai didikan kepada rakyat untuk berjimat cermat dan menghargai alam sekitar (air dan sampah).

Maka sekali lagilah berderai-derai air mata Pak Long dan Mak Long di Sala.......di Singkir......di Malau......di Jenalik......di Sedim dan seluruh negeri Kedah.......kali ini akan lebih lencun dan lebatnya sedu dan sedih mereka semua.

Maka PAK Pelandok pun turut sama terkena badi dan tempias ini.......Pak Pelandok pun turut tersedu mengenangkan nasib anak bangsa yang malang di tanah air sendiri. Lalu Pak Pelandok pun teringat sebuah bidalan lama ` Dengar cakap enggang makan buah belolok.....dengan cakap org kita kita mati terjelepok'.  

No comments:

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah
Peta bertarikh 1730 ini menunjukkan Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails