Thursday 16 December 2010

TAHNIAH MALAYSIA

TEAM MALAYSIA HEBAT DAN BERSEMANGAT TINGGI

Semalam di Satadium Nasional Bukit Jalil dengan sokongan semangat hampir 60000 penyokong......pasukan bimbingan Rajagopal menghadiahkan kemenangan 2-0 dalam pertarungan separuh akhir pertama Piala Suzuki AFF.

Pak Pelandok juga terbuai bersama puluhan ribu para penyokong team Malaysia yang memakai baju t kuning dan biru kerana menemani anak turut sama berkunjung buat pertama kalinya menyaksikan perlawanan bola sepak di stadium bertaraf antarabangsa ini.

Bingit dan gamat pekik sorak para penonton yang majoritinya para belia......telah memanaskan stadium walaupun pada sebelah petangnya hujan lebat seperti merestui kemenangan team Malaysia.

Apapun semangat berkobar-kobar para penyokong perlu juga di analisa sedikit...kerana dari pemerhatian Pak Pelandok.......perbuatan membakar mercun.......memasang asap dan membaling botol dan bekas minuman masih lagi berlaku. Bukan sahaja penyokong dan pemain lawan sahaja di perli dan di boo.....malah penonton dan rakan sendiri yang berada di `tangga ayam' bawah pun menjadi mangsa balingan mereka yang terlalu ghairah terutama setiap kali palang gol lawan ditembusi.

Malah masih ada semangat `politik' turut di bawa masuk ke stadium.......di mana terdapat bendera PAS dan laungan `refomasi' berulangkali turut bergema.

Namun begitu......Pak Pelandok tetap mengucapkan tahniah kepada pasukan Malaysia yang menunjukan mutu permainan yang hebat dengan semangat juang yang tinggi dan berharap akan berterusan dan ditingkatkan lagi menjelang pertemuan kedua di Veitnam nanti dan seterusnya melangkah megah ke perlawanan akhir.

Perlawanan dan kemenangan semalam mengingatkan Pak Pelandok kembali.......detik manis kemenangan Malaysia keatas Veitnam di Sukan SEA Laos tahun lepas........dimana ketika perlawanan akhir itu berlangsung.....Pak Pelandok dan ribuan rakyat Malaysia masih berada di tanah suci Mekah selepas menunaikan ibadah Haji. Perlawanan tersebut kami saksikan di lobi hotel Al-Janariah AlAbrar tempat penginapan jemaah dan ibu pejabat Tabung Haji Malaysia. Perlawanan berkenaan disiarkan secara langsung oleh ASTRO dan waktu di Mekah ketika itu antara 2 petang dan perlawanan berakhir hampir waktu asar (sekitar jam 5 petang). 

Riuh rendah jerit pekik penyokong Malaysia di lobi sehinggakan mungkin ada yang terlupa kita masih berada di tanah suci dan majoritinya adalah peminat veteren dan berusia. Malah lebih hebat lagi ada beberapa jemaah yang berdoa supaya pasukan Malaysia menang.......dan mungkin di atas berkat doa jemaah berkenaan dan kebesaran tanah suci agaknya.......pasukan Malaysia menang 1-0 di perlawanan akhir itu. 

TAHNIAH MALAYSIA......MALAYSIA BOLEH...........dan........ SELAMAT KEMBALI PARA TETAMU ALLAH KE TANAH AIR.  

No comments:

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah
Peta bertarikh 1730 ini menunjukkan Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails