Monday 20 October 2008

NAK JADI HERO RAKYAT


Sebenarnya bukan hero, apabila pemimpin parti politik membangkitkan isu sosial kontrak,
tetapi ialah desperado atau telah tersepit untuk menonjolkan diri dalam keadaan merudumnya sokongan rakyat kepada parti semasa pilihanraya umum baru-baru ini. Bagi meraih semula sokongan dan menampilkan diri dan parti sebagai pejuang kaum masing-masing, maka isu sensitif dan mudah spt ini jadi mainan mereka.

Biar zaman silih berganti, sejarah bangsa dan negara ini tidak akan padam dan tetap kekal untuk diingati dan dihormati oleh semua bangsa dan parti politik. UMNO yg baik hati memberi kerakyatan kepada bukan Melayu secara jus soli demi kemerdekaan, sehingga Inggeris sendiri terkejut dan tidak sangka sama sekali, bukan sahaja merupakan mengorbanan yang amat besar, malah meletakan kaum sendiri dalam risiko perlu dihormati dan di pegang erat semua kaum terutamanya parti-parti kompenan BN yang mendakwa seiring sejalan dan setia.

Baru sahaja BN dan UMNO di uji, mereka ini mulai menunjukan belang dan sikap sebanar, dengan mengemukan tuntutan tak masuk akal dan begitu sensitif, sehinggakan kedudukan dan kuasa Raja-Raja Melayu pun di pertikaikan. adakah Kemerdekaan selama 51 tahun ini sudah begitu lama untuk membolehkan kita lupa diri dan begitu selesa mengabaikan perpaduan yang menjadi teras keharmonian negara selama ini, atau kerana di lihat UMNO seperti sudah lemah atau begitu sibuk dengan pemilihan dalaman parti, atau kerana ada segelintir pemimpin Melayu sendiri yang bersekongkol dan mengapi=apikan mereka bagi mencapai tujuan peribadinya.

Ingatlah rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu, kemusnahan bangsa dan negara akan melenyapkan segala kemewahan, kedamaian dan hargai diri tanpa mengira siapa kita, bangsa apa atau parti politik mana, semuanya akan merana, merempat dan tergadai maruah dan harga diri. Ingatlah sejarah 450 tahun bangsa dan negara ditindas dan di rampas kemerdekaannya oleh perbagai kuasa. Kini cuma baru 51 tahun tahun, adakah kita sudah selesa atau mulai lupa sejarah pahit dan penderitaan nenek moyang kita itu.

Perpaduan nasional dan masa depan negara lebih utama dari segala kepentingan. Biarlah berpada dalam segala hal, jangan mudah melatah atau termakan hasutan orang. Ingatlah pepatah lama : Dengar cakap enggang, makan buah belolok
Dengar cakap orang, kita mati bergolok.



Sekian, jumpa lagi

No comments:

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah
Peta bertarikh 1730 ini menunjukkan Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails