Wednesday 29 October 2008

RAKYAT MUAK DAN JELAK


Selepas pilihanraya umum ke 12 yang menyaksikan lima negeri di perintah oleh Pakatan Rakyat, kini selepas 7 bulan berlalu dapat disaksikan dan boleh direkodkan pencapaian pemerintahan yang telah dipilih oleh rakyat setelah begitu beremosi dengan isu yang berlegar ketika itu di tambah dengan kekesanan kempen mereka yang dilaksanakan.


Sehingga hari ini, BN khususnya UMNO masih berpilihanraya sesama mereka, selain pemilihan pucuk pimpinan dan mesyuarat Bahagian yang belum selesai. Persaingan sengit merebut kedudukan membolehkan pelbagai tembelang dan kerenah terbongkar dan di ketahui umum. Pertautan yang diikrarkan selepas pilihanraya umum lalu seperti tidak memberi bekas dan tidak menginsafi langsung ahli-ahli dan pemimpin UMNO dan parti komponen BN. Mereka seperti berada dalam dunia mereka sendiri dan begitu ghairah mengejar impian melangit, tanpa sedikitpun berasa segan silu terhadap pandangan dan pesepsi rakyat yang dalam senyap melihat dan mendengar dengan muak dan jelak. Seperti kata Tun Dr. Mahathir dalam temubual di Astro Awani semalam (28.Okt 2008) tidak guna berebut untuk menjadi pemimpin dalam UMNO, sekiranya rakyat muak dan jelak dengan gelagat dan tingkah laku mereka, dimana akhirnya mereka tetap ditolak oleh rakyat terutamanya dalam pilihanraya umum akan datang.


Malah pemimpin parti kompenan BN yang lain juga begitu lantang menyuarakan tuntutan tak masuk akal seperti menghapuskan kuata 30% pegangan ekonomi Bumiputra dalam DEB dan beberapa tuntutan lain seperti mempersoalkan sosial kontrak, telah menambahkan lagi saham kelemahan dan perpecahan di kalangan mereka. Tidakkah para pemimpin ini sedar, bahawa mereka dan parti yang mereka tunjangi itu sudah semakin lemah dan tidak lagi mendapat sokongan padu dari rakyat, sebaliknya masih berasa selesa dan bermegah dengan kedudukan yang bernyawa ikan ini untuk menonjolkan diri sebagai hero dan menangguk di air keroh.


Sewajarnya, dikala ini, semua barisan kepimpinan terutama dari UMNO yang menjadi tunjang kepada BN dan Kerajaan, perlulah mengurangkan ketegangan, memperbaiki kelemahan dan kesalahan, menumpukan kepada usaha penyatuan dan meningkatkan kembali sokongan rakyat dengan menutup dan membuang jauh segala tindakan yang boleh dilihat sebagai penyebab kepada penolakan rakyat.


Tidak dinafikan dan sememangnya UMNO dan BN telah begitu berjasa dalam mengembalikan maruah dan harga diri rakyat dan negara melalui kemerdekaan, serta telah membangunkan negara dengan begitu hebat walaupun baru 51 tahun merdeka. Tetapi adakah kita sudah berasa puas hati dan kini semakin leka dan alpa sehingga agenda nasional dilihat seperti di belakangkan sebaliknya agenda peribadi menjadi keutamaan. Para pemimpin perlulah menyedari bahawa penilaian dan pandangan rakyat umum tidak sama dengan cara berfikir dan tindakan mereka. Kekuatan dan kekuasaan yang di miliki adalah dari rakyat, oleh itu perasaan, kehendak dan pespektif pandangan rakyat harus diambil kira.


Duhai para pemimpin, insaflah dan kembalilah ke pangkal perjuangan sebanar.... masa masih ada, peluang masih terbuka, jangan sehingga nasi sudah menjadi bubur....

2 comments:

TANAH MELAYU said...

salam pak pelandok,
terima kasih di atas komen anda di blog saya. yang pasti kita teruskan perjuangan walaupun ada rintangan.

shaifulbahri.blogspot.com

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

kena buat semakkan KPI untuk negeri selangor, perak, kedah, p pinang, kelantan dan WPKL akan sumbangan kerajaan pembangkang atau pakatan rakyat dalam laksanakan manifesto kerajaan kebajikkan. dan buat iso dll.

hang dok tang mana oiii di kedah tu

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah
Peta bertarikh 1730 ini menunjukkan Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails