Thursday 13 November 2008

NIK AZIZ BERKETURUNAN RAJA?

KETURUNAN RAJA MANA PULAK NI?

Raja Sagor ke atau Raja Gopal ??...

Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat telah diwawancara dan menghiasi cover majalah berbahasa Inggeris 'Off The Edge' untuk bulan November ini. Beliau telah diwawancara oleh Farish A Noor untuk ruangan utama majalah ini, dan artikel yang bertajuk 'God, Politics, Everything' (Tuhan, Politik, Segalanya) dimuatkan didalam dwi bahasa iaitu bahasa Melayu Inggeris.

Pelbagai persoalan ditanyakan kepada Tuan Guru termasuklah tentang pertalian darah Tuan Guru dengan kesultanan kerajaan Langkasuka 400 tahun dahulu. Ramai daripada kita yang tidak tahu bahawa Tuan Guru ini berdarah raja dan keturunannya bermula daripada Raja Surenda, Raja Bharubhasa (Sultan Mahmud di Langkasuka), Sultan Iskandar Shah (Sultan Kelantan yang pertama), Sultan Mansur Shah, Raja Abdul Rahman, Raja Abdullah, Raja Mohammad dan Raja Banjar.

Yang menariknya, iaitu penerbit majalah ini telah meletakkan gambar Tuan Guru Nik Aziz dibahagian hadapan manakala bahagian belakangnya pula ialah iklan arak 'Bombay Sapphire' Dry Gin.


P/s: Begitulah jadinya kalau dah taksub dan lupa diri, seseorang pemimpin itu sanggup mengaku yang bukan-bukan dan pengikut pula mulai melangit mendewa-dewa sehingga terlupa pada realiti, kebenaran dan bumi tempat berpijak. Apa komen rakan-rakan blogers Kelantan terutamanya OTAI. Ahli sejarah kena betulkan ni....

2 comments:

gondangmas said...

Pak Pelandok..
salam ambo ingin jenguk sekejap.
Ttg ni ambo patut bersuara..betul nik aziz keturunan raja. iaitu keturunan Raja Jembal Kelantan.
ambo pun sukusakat dia...
sila layari blog gatalsokmo2.blogspot.com

Anonymous said...

Salam pak Pelandok.
Singgah jap,
Betul Nik Aziz dari Keturunan Raja Jembal Kelantan.
Di Kelantan ada dari Long Yunus-Kerabat pihak Al sultan Kelantan.
Ada dari Long Gaffar_ saya Naib Yg DiPertua Kerabat long Gaffar Kelantan.

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah
Peta bertarikh 1730 ini menunjukkan Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails