Sunday 30 November 2008

PEMIMPIN BUTA SEJARAH





JANGAN MAIN API

Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek yang mendakwa ketuanan Melayu tidak relevan lagi hari ini serta disokong oleh Ketua Wanita MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun semalam. Dahulunya kenyataan seumpama ini dikeluarkan oleh Ketua Wanita Gerakan dan Naib Presidennya Tiong Lai.

Pemimpin usang MCA dan Ketua Wanitanya bercakap terlalu mengikut perasaan, tanpa menghiraukan sensitiviti dan perasaan orang Melayu. Sudahlah emosi dalam MCA yang seperti menidakkan kewujudan Soi Lek, malah skandal sexnya dahulu masih belum dilupai umum. kini Soi Lek muncul lagi untuk meraih perhatian dan meningkatkan sokongan atau untuk menarik perhatian MCA bahawa dia masih utuh memperjuangkan kaum Cina (walaupun isu lapuk dan sensitif spt ini).

Adalah dikesalkan, kenyataan ini dikeluarkan oleh seorang pemimpin tertinggi MCA, parti kompenan BN yang sepatutnya mengelakkan diri dari menyentuh isu sensitif secara terbuka. Jelas sekali tembelang orang seperti ini bersikap cauvanis dan opotunis, kerana adakah mereka sengaja atau pun sememangnya bebal dan buta sejarah.
Konsep ketuanan Melayu tidak ada kena mengena dengan hubungan tuan dengan hamba tetapi merujuk kepada asal usul negara ini dan kaum pribuminya daripada keturunan Melayu.

Inilah akibat perpecahan ketara sesama Melayu, jika dalam UMNO juga bermasalah, PAS dan PKR lagilah tah boleh harap, mereka lebih mudah di cucuk hidung dan menjadi boneka asalkan boleh menjadi Ketua atau pemimpin. Dengan berbangga sebagai Ketua Pembangkang atau Menteri Besar, mata akan dibutakan, telinga akan dipekakan, walaupun agama dan banfgsa jadi mainan dan di perlekehkan.

Kenyataan jahat dan bodoh seperti ini begitu merbahaya dan boleh membakar seluruh negara ini. Tidak cukupkah lagi dengan `Kuasa Ekonomi' yang mereka miliki', sehinggakan `Kuasa Politik' yang menjadi satu-satunya benteng orang Melayu pun hendak dimusnahkan. Malah kebodohan memahami dan menghayati Perlembagaan yang jelas menunjukan `Ketuaan Melayu' sepatutnya di hormati. Kerana Melayu sememangnya tuan dan `Pewaris Bumi Bertuah ini sejak zaman berzaman dan Nusantara adalah Kepulauan Melayu termasuk di dalamnya Tanah Melayu atau Malaysia.

Tidak ada kelebihan drastik `Ketuanan Melayu', hak dan kesamarataan semua rakyat,walaupun mereka asalnya adalah pendatang tetap terpelihara. Jangan jadi manusia lupa diri dan sejarah., kerana sejarah tak boleh dipadam, sejarah adalah akar diri dan menjadi tunjang dan perisai maha kebal kepada Jati Diri rakyat khusunya kepada orang Melayu.

SARANG TEBUAN JANGAN DIJOLOK, ingatlah semangat perkongsian dan kerjasama dlm BN dan di negara ini adalah aatas kemurahan hati dan kebaikan orang Melayu, sehingga untuk menang di semasa pilihanrayapun majoriti kawasan yang dipertandingkan oleh MCA dan Gerakan memiliki mengundi majoriti Melayu, malah ada kawasan yang sememangnya hak Melayu (UMNO) pun diberikan kepada parti komponen seperti di Gerik, Perak dan beberapa kawasan lain.

Jika Pemimpin BN, jangan jadi seperti DAP atau pembangkang, ingatlah keharmonian, keamananan dan kestabilan ini bukan benda yang boleh dipermainan-mainkan atau untuk dibuat percubaan. Kesetiaan, kejujuran, keikhlasan adalah di tuntut walau atas nama politk sekali pun. Pemimpin seperti ini nak kena sekolah semula.... masuk sekolah politik dan sejarah..............

No comments:

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah
Peta bertarikh 1730 ini menunjukkan Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails