Saturday 28 March 2009

NIK AZIZ MENGHINA

KESATNYA BAHASA TOK GURU

Lihat Utusan Malaysia:

Perokok lebih hina daripada lembu - Nik Aziz
KOTA BHARU 27 Mac - Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata umat Islam yang cuba menonjolkan keislaman mereka melalui pakaian jubah dan ketayap tetapi menghisap rokok adalah lebih hina daripada lembu.

Pak Pelandok terperanjat sekali membaca akhbar hari ini. Tak sangka langsung yang seorang Tok Guru........merangkap Ulama dan Mursyidul AM parti politik yang kononnya memperjuangkan Islam...............sanggup mengeluarkan kata-kata yang sebegitu kesat dan jika bukan Nik Aziz sudah tentu akan dikatakan orang sebagai biadap dan kurang ajar.
Tiadakah lagi ungkapan atau perkataan yang lebih baik....manis atau lebih bersopan untuk dikeluarkan......... waima untuk menasihat atau menegur sekalipun.
Sebagai tok guru dan ulama....sewajarnya perkataan yg hendak dikeluarkan perlulah lebih beradap dan difikirkan dahulu...........bukan hentam keromo dan ikut sedap mulut sahaja............
Manusia ini ada pelbagai............ada yang merokok dan ada yg tidak.................mereka yg merokok punya pelbagai sebab dan alasan tersendiri.............seperti Pak Pelandok...............beban kerja dan mencari bahan untuk menulis akan menyebabkan sebatang demi sebatang silih berganti tanpa sedar...............begitu juga yg menjalankan tugas berat seperti nelayan...petani dan buruh.............rokok merupakan cara melepas tekanan dan emosi yang terbeban .......malah merupakan excepisme pada sesetengah jenis manusia..............mungkin kerana sebab-sebab peribadi seperti tekanan hidup............masalah emosi dan perhubungan ataupun masalah keluarga yang tak berkesudahan.
Sewajarnya Tok Guru ni perlulah berdiplomasi dan lembut sedikit.............fikirkanlah dahulu perkataan yg sesuai dan berdiplomasi................perasaan dan hati masyarakat perlu juga dijaga dan di hormati.............apakah perokok bukan manusia...........sehingga di hina seperti lembu.........apakah perokok itu penjenayah...........pembunuh atau pendusta....pemfitnah dan mengadu dumba masyarakat.............sehingga menghancurkan keharmonian dan kesejahteraan masyarakat dan negara.
Kenapa Tok Guru tak menegur pun bahasa penceramah dan sahabat-sahabat nya dalam PAS.......PKR dan DAP.......... yang sering amat menabur fitnah.............berdusta dan menipu rakyat dengan alasan kebebasan demokrasi............... Bolehkah senang-senang dituduh seseorang itu kafir....korup........pembunuh ataupun penyeleyeng............mana lebih hina seperti lembu........adakah perokok ataupun menyebar fitnah dan tuduhan palsu yang terdiri dari suku-sakatnya selama ini.
Pak Pelandok masih terdengar ceramah Azmin Ali semalam di Kg. Sungkap Para, Bukit Selambau...........dengan senyum sombong telah menuduh pemimpin dan UMNO sebagai haram jadah.............satu perkataan yang palit kesat...biadap dan paling hina yang dikeluarkan oleh manusia yang kononnya YB dan berilmu...............tak cukupkah lagi makian dan hinaan seperti Pemuda UMNO Celaka...... UMNO Gila dan UMNO Kafir yg ditabur selama ini.
Sebagai ulama dan tok guru kononnya..........perlulah ditunjukan teladan dan contoh yang baik walaupun melalui kata-kata..........kerana Islam telah mengajar mengenainya iaitu: Serulah dengan kebijaksanaan.
Janganlah lupa..... Allah melihat pada takwa dan iman serta amalan soleh seseorang...bukannya pada jubah.......pakaian atau wataknya semata-mata.............
Pak Pelandok sedih dan pilu dengan apa yang berlaku..............bangsaku kini berada di jurang yang cukup mengerikan.............begitu hampir untuk terjerumus dalam kebinaan dek kerenah seperti juak-juak dalam PAS..........PKR dan DAP.

4 comments:

CIVIC Power said...

Salam Singgah

Teman terbaca juga pekara ni di blog2 yang lain. Teman juga perokok tegar.. X palah dia kata macam tu, kan dia gila fatwa. Orang pun dia senang2 tuduh kapior, nikan pula lembu.

Kesian Mufti Perak kena maki.

Anonymous said...

Kesian saudara ye. Begitu hina sekali kata-kata tersbut di telinga saudara. tapi tahukah anda bahawa rokok membahayakan kesihatan anda dan keluarga. Pada saya kenyataan Nik Aziz ni ada kebenarannya kerana manusia ada otak. Tapi klu tak digunakan akal itu maka darjat manusia itu samalah dgn haiwan yang tak berakal. Sorry beb...

Anonymous said...

Apasal nak marah, lebih baik jadi lembu kalau mati boleh jugak buat lauk dari jadi perokok, dahlah menghabiskan duit bakar duit lepas tu kalau sakit sendiri kena takpe ni sampai anak bini boleh kena kanser, habis nak kempen mcmana lagi dah kelusr gambar menakutkan dalam tv pun tak jalan jugak, bravo to guru,..opss abislah nanti org isap rokok pangkah BN plak...huiyoo..

Z-MAY said...

kalau kita kenal siapa kita, kita sepatutnya cakap tak ikut sedap mulut macam org taka berilmu... fikir2kanlah...

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah
Peta bertarikh 1730 ini menunjukkan Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails