Sunday 19 April 2009

PKR MENANG PERCUMA DI PENANTI








PKR MEMPERSENDA DEMOKRASI DAN PENGUNDI DI PENANTI

Kekosongan kerusi DUN Penanti ekoran perletakan jawatan Adunnya Fairus Khairuddin dari PKR............telah memungkinkan pilihanraya kecil berlaku di sini.

Namun kekosongan kerusi ini menampakan sikap dan cara mempermainkan sistem demokrasi dan pilihanraya di Negara ini oleh pembangkang khususnya PKR. Calon PKR kali ini khabarnya adalah seorang peguam yang akan dicanangkan sebagai calon paling sesuai untuk mengisi jawatan TKM 1 Pulau Pinang.

Tuduhan rasuah yang belum tentu akan dibawa ke mahkamah dan belum tentu di dapati bersalah................telah menyebabkan tekanan yang maha hebat dikalangan wakil rakyat mereka......... termasuklah di Bukit Selambau baru-baru ini............dan Permatang Pauh sebelumnya......... hanya kerana tekanan dan kononnya ugutan..........memberi lalauan kepada seorang suami..............mandat dan amanah rakyat di perlekehkan sebegitu rupa.

Jelas sekali.....wakil-wakil rakyat dan pemimpin pembangkang di negara ini tidak benar-benar serius serta tidak langsung bertanggungjawab serta tidak menghormati sama sekali mandat dan kepercayaan rakyat yang memilih mereka.

Apakah jawatan wakil rakyat itu hak peribadi....yang boleh sewenang-wenangnya diambil....di buang atau pun begitu mudah untuk bertukar ganti hanya kerana isu dan masalah peribadi yang sengaja di tempa.

Sebenarnya inilah bentuk perjuangan dan sikap pemimpin pembangkang PKR..........mereka tidak mempunyai daya tahan yang kukuh...........tidak betah menghadapi cabaran dan kemelut............serta tidak mampu menahan nafsu dan keinginan melihat peluang dan kesempatan yang terhidang di depan mata.............ekoran secara mendadak mendapat kuasa yang tidak di sangka.

Lebih jelas mereka tidak mempunyai hala tuju yang konkrit.............tiada Visi dan Misi sebenarnya untuk membela rakyat seperti apa yang di laung dan di canangkan selama ini.

Rakyat sebenarnya sudah muak dan bosan dengan isu-isu politik murahan yang membuang masa dan fokus selama ini.......... Pilihanraya bukan medan untuk menguji dan mengukuhkan populariti............ dan bukan arena menegakan hujah kosong...retorik....fitnah dan kekalutan semata-mata.............

Pilihanraya sewajarnya diadakan lima tahun sekali sahaja (kecuali kes kematian) untuk memilih wakil rakyat dan kerajaan..........selepas itu adalah menjadi tanggungjawab untuk menunaikan janji dan amanah dengan berbakti dan membela nasib....kehidupan dan masa hadapan rakyat dan negara.

Jika kerana sebab kecil seperti merajuk.....diskriminasi.............tekanan dalaman seperti ini...........amatlah tidak wajar sama sekali untuk membuang masa dan tenaga rakyat dan kos yang besar bagi melayan kerenah dan permainan pondok-pondok pembangkang seperti ini. Masa dan kos yang terbuang ini lebih baik di gunakan untuk meneruskan agenda pembangunan dan kepentingan rakyat yang masih banyak dan perlu di beri berhatian.

Tidak cukupkah lagi pilihanraya kecil Permatang Pauh yang jelas mempermainkan pengundi...kini di kawasan yang sama perlukah pula berlangsung satu lagi pilihanraya kecil..............juga dengan isu kredibility dan tanggungjawab peribadi seorang pemimpin atau wakil rakyat kononnya.

Tanyalah mak cik- pakcik di Tanah Liat........Sungai Semambu...............Kubang Ulu........Kg. Pelet............Mengkuang Titi........Guar Perahu..........Guar Jering dan Kg. Tun Saadon.............semuanya mempertikaikan kewajaran dan keperluan pilihanraya kecil ini............ yang mereka mahukan ialah janji-janji wakil rakyat dan kerajaan negeri Pulau Pinang termasuk janji pemimpin `de facto’ PKR semasa pilihanraya-pilihanraya yang lalu supaya di tunaikan..........pembangunan untuk mereka di laksanakan........taraf hidup mereka di tingkatkan.............masalah ekonomi dan hilang pekerjaan mereka di bantu..........longkang dan prasarana umum di perbaiki dan di bina.............mereka sememangnya sudah muak dengan permainan politik yang menjadikan pilihanraya sebagai bahan ujian dan perniagaan.

Cumanya..........Pak Pelandok merasakan BN perlu juga menyertai pilihanraya kecil ini sebagai memenuhi kehendak demokrasi dan mengambil kembali kerusi yang sememangnya kepunyaan BN kerana pengundi di sini sudah tidak mahukan lagi PKR. Jika BN tidak menyertainya sekalipun...........Pilihanraya ini tetap akan berlangsung kerana sudah tentu akan ada calon Bebas atau parti kecil lain yang akan turut serta mencuba nasib.

Sebaliknya PKR akan menjaja isu BN tidak bertanding ini...........untuk tempoh yang lebih panjang ke seluruh negara dengan dakwaan bahawa BN sudah tidak berani lagi untuk menghadapi PKR dan sudah menyerah kalah awal-awal lagi............

BN terutamanya UMNO perlu terus bertanding bagi membuktikan kewibawaannya sebagai parti kebanggaan rakyat dan negara yang berjasa............tetapi penyertaan kali ini biarlah lebih berpada.....penuh strategik.............dengan melakukan perubahan kepada cara bertindak dan berkempen yang lebih konprihensif dan efektif.

Rakyat di Penanti sebenarnya menunggu peluang untuk memberi tamparan kepada PKR yang selama ini terlalu banyak membuang masa....berjanji kosong dan ghairah dengan retorik........impian kosong dan pembohongan semata-mata.............Penanti akan menjadi milik UMNO dan BN semula selepas ini.............

Tidak cukupkah lagi PKR........PAS dan DAP mempersenda Sultan dan rakyat Perak hingga ke hari ini.............

2 comments:

Akar Umbi said...

Pak Pelandok,

Saya lebih suka tiada pertandingan. Bukannya apa, sekadar nak tengok kesudahan skrip LABU LABI versi PKR!

kembara putih said...

kena contohi Ali Rustam. walaupun terbukti bersalah amalkan rasuah, tapi tetap pertahankan kerusi beliau itu. Mungkin beliau tidak mahu hampakan pengundi2nya dan tidak mahu membazirkan duit rakyat utk buat PRK.

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah
Peta bertarikh 1730 ini menunjukkan Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails