Wednesday, 3 December 2008

BERTUAHNYA TANAHAIR KU


KERAJAAN PRIHATIN

Betui ke Kerajaan Prihatin ni.......

La ni.. Harga Barang Mahal betul...... sayuk dan ikan naik mendadak....... musim tengkujuh la katakan............

Tapi apakan daya pengeluar, pengilang, pemborong dan peniaga tak mahu turunkan harga barang-barang ni...... walaupun harga minyak dah turun lima kali............sehinggakan Pak Lah kena tegur dan desak pun, mereka buat tak tahu je........

Terima kasih le...Kerajaan Malaysia dan Pak Lah yang prihatin..................... minyak dah jadi RM 1.90 seliter, bolehlah Pak Pelandok bawa anak-anak berehat dan meninjau Pilihanraya Kuala Terengganu di musim cuti sekolah ni...........

Keprihatinan Kerajaan melalui Bajet 2009 memang terserlah dan ikhlas ...... tumpuan Bajet PRIHATIN ini adalah kepada rakyat umum terutama yang berpendapatan rendah dan tinggal dikampung-kampung (luar bandar). Rujuk Buku Bajet 2009 Keluaran Jabatan Penerangan.

Yang Pak Pelandok nak habaq mai... ialah Bajet Prihatin ni bukan olok-olok macam yang Pakatan Rakyat punya, depa bolehlah tempelak dan pertikai saja tau....

Untuk merangka Bajet, segala aspek telah di ambil kira, termasuklah prospek ekonomi semasa dan masa depan..... bukan boleh redah je.............termasuk lah jangkaan kemelesetannya.

Bajet adalah Dasar Ekonomi Jangka Pendek Negara, kestabilan dan kemakmuran yang kita nikmati ni... adalah hasil perancangan teliti jentera profesional Kerajaan..... tujuanya adalah demi kesejahteraan dan kebajikan rakyat dan agar apa yang kita kecapi hari ini berterusan tanpa sedikitpun berubah, walaupun dunia luar terpaksa menjerut perut dan terjejas teruk akibat kemelesetan yang melanda. Negara Cina umpamanya telah mencatatkan hampir 30 juta rakyatnya kehilangan pekerjaan dan USA pula sejumlah 2 juta rakyatnya hilang pekerjaan.

Apakah ini semua berlaku di negara ini......... walaupun tempiasnya sedikit sebanyak terasa juga, namun kehidupan rakyat tidaklah terjejas teruk atau begitu tersepit sehingga kehilangan pekerjaan atau jatuh muflis. Ini adalah kerana dasar kerajaan ini dan dasar ekonominya (Bajet) dirangka dengan teliti dan penuh tanggungjawab dengan meletakkan nasib dan kehidupan rakyatnya di tahap yang utama.

Semua ini boleh berlaku kerana adanya sebuah kerajaan yang prihatin disamping faktor kestabilan dan keselamatan dari kondisi ekonomi, politik dan keselamatan. Namun begitu akhir-akhir ini, berlaku gelora politik yang boleh menggugat kestabilan negara ekoran ketaksuban segelintir orang politik cuba untuk mencapai matlamat mereka, sehingga sengaja mengabai atau menidakkan faktor yang lebih penting iaitu kestabilan negara.

Apa guna menang berpolitik, tetapi negara menjadi kucar-kacir, ketegangan kaum berleluasa, permusuhan merebak luas, imej negara terjemar, ekonomi merosot, pelabur menarik diri, rakyat yang menderita, hilang pekerjaan, kehidupan sengsara... dan negara boleh dicucuk hidung oleh kuasa asing melalui penjajahan moden.

Kestabilan, kemakmuran dan keharmonian yang wujud ini bukannya tercipta begitu sahaja, tetapi ianya di bina selama 51 tahun sejak negara merdeka. Apa yang kita nikmati hari ini bukan wujud sekelip mata, perlu perancangan, iltizam dan komitmen yang ikhlas dan berterusan disokong aspek kestabilan dan keselamatan negara. Banyak negara di dunia terutama negara dunia ketiga seperti Malaysia, walaupun mereka telah mendeka lebih awal dari kita, tetapi ekonomi, pembangunan dan kehidupan rakyatnya jauh lebih buruk dan ketinggalan dari kita. Lihat apa yang berlaku di Afghanistan, Sudan, India, Filipina, Thailand dan Indonesia..........(dan banyak lagi....) adakah kehidupan dan kemajuan mereka mengatasi negara ini....... fikirkanlah............

Apakah kita sudah berpuas hati dengan apa yang kita ada hari ini, atau kita sudah mulai lupa tentang sengsara dan derita semasa emak-ayah dan datuk-nenek kita di injak maruah dan harga diri selama lebih 446 tahun lamanya. Apakah kita inginkan anak cucu kita mewarisi kesengsaraan itu dengan tindakan melulu dan emosional kita hari ini yang tak sudah-sudah ber iri hati, fitnah-memfitnah dan dengki-mendengki. Kita hanya baru merdeka..... 51 tahun adalah tempoh yang singkat dan baru, jika dibandingkan 446 tahun lamanya kita kehilangan maruah dan harga diri. Apakah 51 tahun sudah memadai bagi kita.............

Pak Pelandok mengajak semuanya merenung dan bermuhasabah...........

Cukup-cukuplah bertindak melulu dan bersentimen politik yang sempit....... bukalah mata hati seluas-luasnya......... lihatlah penderitaan saudara kita hari ini di negara-negara luar seperti di Palestin, Sudan, Afghanistan, Kasmir, Selatan Filipina, Selatan Thailand dan banyak negara lain.............. Jadikan lah ia teladan dan sempadan, itupun jika tak mahu belajar sesuatu dari sejarah pahit masa silam. Sejarah adalah universiti alam bagi mengenal diri sebagai teras Jadi Diri.............

PAK Pelandok : Salam buat semua pejuang dan alfatihah kepada yang telah kembali dengan mengadai keringat, airmata, darah dan jiwa raga demi pertiwi ini...........Katakan Yang Benar.......... Apa kata Wak Sir dan Otai.........


2 comments:

KANANGGOROs said...

Kanaggoros menyampaikan ucap Tahniah! kepada Pak Pelandok kerana telah menghargai pejuang-pejuang terdahulu....Agi idup Agi Ngelaban!

KANANGGOROs said...

Tahniah!Kritikan Pak Pelandok amat memang tajam lebih tajam dari mata pedang.

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah
Peta bertarikh 1730 ini menunjukkan Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails