Thursday, 4 December 2008

PAS OH PAS : KEDAH SEJAHTERA




DEPA KATA.......

La ni di Kedah bukan main kecoh lagi isu panas ni..........satu dunia orang dok bersembang isu ini........

Apa lagi kalau bukan isu perebutan konsesi balak di Gunung Inas, Baling yang membabitkan beberapa ribu hektar, isu ni tercetus apabila dua puak yang melibatkan penyokong kuat penasihat ekonomi Menteri Besar, yang dikenali sebagai Che Hat dengan orang kuat Exco Kanan Kerajaan Kedah, YB Fakrolrazi.


Perisik Pak Pelandok bagi tau...... kedua-dua kumpulan berkenaan telah awai-awai lagi pergi membuat tinjauan kawasan balak yang boleh ditebang ke kawasan Gunung Inas. Setelah di confirm oleh Jabatan Perhutanan, maka permohonan pun dikemukakan kepada pejabat MB Kedah. Satu pihak dilobi oleh Che Hat (Penasihat Ekonomi MB) manakala satu lagi disokong oleh YB Fakrulrazi. Bila sedaq permohonan mereka bertembung, kedua-dua kumpulan terus menghubungi "sifu"masing-masing. Terkejut dengan perkembangan itu, Che Hat dikatakan bertemu MB bagi mendapatkan kepastian, begitu juga dengan Fakrulrazi, tetapi kedua-dua hampa kerana MB tidak memberi sebarang jawapan. Apapun alasan yang akan diberikan kelak, yang pasti isu balak tidak selesai meskipun dulunya Pas mendakwa BN adalah pencuri balak. Tetapi perkembangan mutakhir ini membuktikan, Pas pun sama saja, malah lebih rakus lagi........ Tohmahan demi tohmahan semasa zaman pentadbiran kerajaan dulu kini terjadi di zaman yang kononya berjuang untuk Islam.


Hakikatnya, rakyat juga yang masuk angin keluar asap. Saingan sesama sendiri di kalangan penyokong kuat Pas adalah bukti nyata, kata dulang paku serpih. Dulu bukan main kata BN ambil balak, walau hakikatnya pengambilan itu adalah secara sistematik dan berhemah serta tidak secara terbuka demi pembangunan seperti pembinaan Universiti, Kolej dan Lebuh Raya, la ni puak tarbus ni sapu bersih, bukan kira hal-hal lain dah, yang depa kira ialah untung dan buat duit saja, soal pencemaran, pengondolan, hakisan, kemusnahan flora fauna, kehilangan sumber pencarian orang kampung, depa peduli apa janji perut mereka penuh sudah...........

Adakah Islam mengajarkan kemusnahan alam dan rakus mengaut keuntungan tanpa mengambil kira keadaan dan kehidupan rakyat yang terjejas. Tu...la...... kalau manusia, manusia juga, tok sah lah dok pakai label atau simbol kononnya Islamik ke apa ke, kalau dah berkuasa....baru nampak sifat tamak haloba dan gelojoh tu.......dengaq kata juga....... la ni depa dah mula teropong hutan di Langkawi pula, Gunung Mat Cincang dan hutan dekat Mat Sirat (Makam Mahsuri) sikit hari lagi pun akan di gondolkan juga. Pak Pelandok tak heran langsung, sikit hari lagi hutan di Gunung Bongsu dan Mahang di Kulim pun akan di sapu bersih juga ...... macam yang dah jadi di Lojing, Kelantan tu...la.........

Pak Pelandok : Mana la..... Pelandok nak duduk lepaih ni...... hutan semua dah gondol......patutlah depa nak BELA BABI besar-besaran..... rupanya pasai nak tebang semua hutan ambik balak.........

Terima kasih Perisik Pak Pelandok di Padang Terap..............

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah
Peta bertarikh 1730 ini menunjukkan Empayar Benua Islam Siam Nagara Kedah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails